Tuesday, October 18, 2011

Mimpi, melabur dan kaya

Yaa-Haa

Assalamualaikum

Semalam aku mimpi. Pagi ini aku mandi awal. Jangan fikir bukan bukan. Orang tua tua cakap, kalau mimpi tu bagus, jangan cerita dekat orang. Nanti mimpi tu tak akan menjadi. Jadi tak jadi tetap aku nak cerita sebab blog dah lama tak di update. Kesian silent reader aku.

Pagi tadi aku start jogging. Sebenarnya, tak adalah jog sangat pun, just berjalan laju. Nak build up stamina and bagi kaki serasi dengan jalan tar dahulu. Sebelum ni kaki dah naik lemak asyik diulit dengan selimut dan karpet tebal sepanjang hari. Waktu jogging pagi tadi, aku cuba recall mimpi aku semalam. Sehinggalah aku ternampak papan tanda taman perumahan. Haaa, dah ingat pun mimpi tersebut. Begini ceritanya:

Pada suatu hari, aku tak ada duit, waktu tu cuti semester. Twitter dan Facebook memang wajib bukak setiap hari. Entah macam mana Nabilatul Husna (coursemate) tweet :

Saya terlalu kaya, jika anda kesempitan wang, sila tweet saya. TQ.

Dengan pantasnya, aku call dia terus. Bla bla bla, akhirnya dia setuju nak bagi aku RM50, 000 dahulu. Keesokkan harinya, dia faks surat perjanjian. Dalam surat tu, agreement lah senang cakap. Ada tempoh bayaran balik, interest dan penalti kalau lambat bayar semua ada tercatat dalam agreement tu.

Yang aku cuaknya adalah, interest 5% sebulan. Kemudian, aku check dengan bank, dalam akaun aku ada RM 595,0000. 25 (5.95 juta). 25 sen tu baki sebelum duit tu di bank in. 

Aku : Kenapa kau bagi aku banyak sangat ni? Mana aku nak cekau duit banyak2 bayar interest kau lagi.
Husna : Ala, takpe, kau guna je dulu. Niat aku nak tolong kawan kawan.
Aku : Tolong mende charge sampai 5%. Pffttttt

Bila dah bukak sem baru, aku cepat2 beli 5 bijik rumah dekat Taman Lembah Bujang Indah fasa 5. Amboi kayanya. Lengkap dengan perabut kesemua rumah dan sewa rumah aku charge around RM400 ja. Harga student. Budak budak rumah aku duduk rumah corner lot. Rumah awek aku dekat tengah tengah. Tapi bayaran half je. Lagi 3 bijik rumah aku buat sewa. 

Aku melabur dekat 4 buah bank. Public Mutual, Hong Leong, Am Bank dengan OUB. kot. Aku pun tak ingat sangat. Long term saving acc. Fixed interest. Setiap bank RM 500,000.

Duit tu yang aku rolling nak bayar balik hutang pinjaman RM 6 juta.

 Haih, gila gila. Miskin pun susah, kaya lagi susah. Bersyukurlah dengan apa yang kita ada sekarang ;)

Adioss...

p/s: Tapi dalam mimpi aku tu, aku tetap setia dengan Honda City '96 tu. Kenapa eh?

2 comments:

husna. said...

HAHAHAHA :D doa-doakanlah ye.
semoga aku sentiada dimurahkan rezeki, boleh bantu orang sekeliling.

psssttt, aku pun pernah mimpi macam ni. bagi duit kat orang. tapi, masa tu aku kawen. aku baling duit daripada beranda. hihi :D

Khai said...

husna:

haha gila saiko kau! :D