Wednesday, December 8, 2010

Kisah Aku Cinta Kamu Ep6







Kereta Mazda 3 bernombor pendaftaran KHA 1 bergerak laju dan menyelit ke kiri dan ke kanan jalan.

Lynd, bawak slow sikit boleh tak?

Soal Khai yang duduk disebelah. Setiap kali keretanya menyelit sebalik kereta2 lain, dia merasakan seperti degupan jantungnya telah terhenti. Lynd begitu fokus dengan pemanduannya. Jarum meter telah mencanak naik sehingga 120 km/h. Lynd memberhentikan kereta betul2 di hadapan bangunan MAS. Baru hendak dia membuka pintu kereta, Amri keluar daripada bangunan itu.

Lynd: Amri!!! (separuh melaung)

Amri tertoleh dan mendekati Lynd, seolah-olah tak percaya apa yang dilihat dengan mata kasarnya.

Amri: Lynd...

Lynd: Saya datang untuk selesaikan masalah kita. Antara kita cuma tinggal kenangan. Oleh kerana awak degil tak nak kembali ke Al-Fin dan awak pilih untuk berada di sini. I'm declare this is war between us. The greatest will win.

Amri: Apa semua ini? I dont get it..

Lynd: Al-Fin akan berada 3 teratas dalam board minggu ini dan akan kekal. Finance kami kembali stabil. MAS hanya akan kejar dari belakang. See you later. Two weeks from now at Tokyo.

Amri: Tapi...

Belum sempat Amri menghabiskan ayatnya, Lynd telah memandu keluar dari situ.

Khai: Amacam? Puas?

Lynd: Yes I am..

Khai: Lets go back to the office..I want you submit to me copy of our income statement and a few accounting document.

Lynd: Tak nak minum dulu? Like just another day?

Khai: Maybe next time. Balista is more important right now.

Lynd: All right. As you wish bro...

Lynd terus memecut laju kereta yang di pandunya. Khai hanya duduk di sebelah padahal itu adalah keretanya.

******

Alisa berjalan ke pejabat Nadya dan berhenti dihadapan bilik Lynd. Dia terus berjelan ke bilik Nadya.

Alisa: Nad, you nampak Lynd tak pagi ni?

Nadya: Lynd keluar dengan Khai tadi, katanya ada hal penting.

Alisa: Hal penting? Saya nak kamu siapkan report tu petang ni juga. Esok kita ke Tokyo. Packing baju you untuk seminggu.

Nadya: Tokyo???? Buat apa boss?

Alisa: Tak kan makan angin pulak? Kerja lah.

Nadya: Eh..okey2.. (tersipu-sipu malu)

******

Hakim menuju ke sebuah kedai buku berhampiran kampusnya. Tiba- tiba matanya ditutup dan tangannya di pegang.
Dia begitu tenang.

Am...aku tahu kau..

Amri melepaskan tanganya dan ketawa melihat reaksi Hakim.

Kau makin hebat la Kim. Kata Amri kepada Hakim.

Absolute prediction. Kata Hakim.

Amri tersentak dan memandang Hakim.

Amri: Kau disebelah Khai, Hakim?

Hakim: Khai senior aku, aku harus hormat dia sebagai senior walaupun dia musuh kau. Tanpa dia tak mungkin aku dapat tawaran ke Havard. Kau masih ingat projek yang kita buat dulu? Balista. Projek plan untuk bangunkan kewangan syarikat dengan hanya mengunakan media massa?

Amri: Errr...

Hakim: Aku dapat tawaran tu sebab aku ulang balik apa yang kita pernah buat dulu. Khai percaya kebolehan kau dan aku. Sebab tu dia ambil kita yang junior dari dia, bukan sebab dia nak buli tapi dia nampak potensi kita. Mungkin aku akan pergi ke Havard. Aku tak nak mencipta satu lagi masalah kepada Khai. Khai tetap senior kau walaupun kau anggap dia musuh kau.

Amri: Aku tak percaya dia. Dia gunakan Lynd untuk membenci aku. Cukup lah si Alisa tu dah buat aku macam sampah. Sekarang dia dan Lynd anggap aku macam musuh mereka. I'm had enough of this.

Hakim hanya membiarkan Amri dengan amarahnya. Biar api yang marak itu padam dengan sendirinya.

Terpulanglah. Aku no komen. Kau dan Khai bukan sehari dua kenal. You know him better. Good luck for the selection.

Hakim memasuki kedai buku dan meninggalakan Amri keseorangan di situ.

***

Keesokan hari
KLIA

Khai, Jeff dan Lynd sedang duduk di meja di Starbucks menikmati secawan kopi dan melayari internet. Khai sibuk dengan Iphone nya. Meneliti misi Balistanya itu sementara Lynd dan Jeff masing2 mengadap komputer riba dan leka dengan laman web dan berita perniagaan.

Alisa dan Nadya duduk di bangku sementara tunggu untuk masuk ke pintu yang tertera di tiket tersebut.

Ketika di dalam kapal terbang, Khai duduk di belakang Lynd di kelas VIP dan Jeff duduk di bahagian kelas ekonomi bersama Nadya sementara itu Alisa duduk berseorangan di kelas perniagaan. Dia lebih selesa begitu ketika menaiki kapal terbang.
Nadya agak terkejut melihat keadaan rakan sekerjanya. Seolah-olah tidak mengenali satu sama lain. Setelah penerbangan selama 7 jam berakhir, mereka telah menjejaki bumi edo. Bumi dimana samurai dan yakuza bermula.

Masing2 membuat hal sendiri, berpura-pura tidak mengenali antara satu sama lain. Nadya agak kekok dengan keadaan sebegini. Akhirnya dia memilih untuk berjalan di belakang Khai. Mereka menaiki van hotel yang telah ditempah sebelum berlepas tadi. Khai menegur Nadya.

Awak nampak gelisah. Kenapa?

Nadya: Tak ada apa2. Just tak selesa bila tengok awak tak tegur dengan sapa2 antara kita.

Jeff: Selalunya begitu. Lama-lama jadi seronok bila buat macam tu.

Alisa: Lynd diam jer. Ok tak?

Khai: Tak perlu la ganggu dia lagi. Fikirannya masih di Malaysia.

Lynd: Dont worry boss, i'm good.

Setelah tiba di hotel itu, para pekerja membawa beg2 mereka naik kebilik masing2.

Arigatokonzaimas

Kata Khai kepada pemandu van dan pembantu hotel itu.

Jeff: Kau reti cakap Jepun?

Khai : Itu jer yang aku tahu.

Jeff melatu kelapa Khai dan Khai mengepit kepala Jeff. Keletah mereka seperti budak2 kecil. Terbentuk ikatan adik beradik yang kuat walaupun mereka hanya kawan. Alisa hanya tersenyum melihat kerenah dua orang pekerja harapannya itu.

Hari masih awal. Hari korang boleh main2. Boleh jadi macam pelancong. Tapi esok aku nak korang ready pukul 7 pagi di lobi hotel berpakaian formal.

Kata Alisa kepada Khai,Jeff Nadya dan Lynd.

Khai: 7 pagi jam Malaysia atau jam Jepun? (sambil melihat jam tangan)

Jeff: Pukul 7 jam Jepun.

Khai : Ok..jam aku memang jam jepun.

Serentak dengan itu, semua orang ketawa.

Jeff: Hangit betul aku dengan budak ni. Masa ikut waktu Jepun la ngok!

Khai: Owhh..haha...ok2.. (sambil set jam dan buat muka tak bersalah)

Jeff: Aii..macam mana la budak2 kau boleh tahan dengan sikap kau? Kalau diorang mintak naik gaji or bonus mesti kau buat2 pekak lepas tu buat muka innocent kan.

Khai: Time diorang mintak gaji naik, aku cepat tukar topik atau aku buat2 ada orang call. (sambil buat muka innocent)

Lynd: Khai ni memang sengal sikit. Kat Malaysia cool jer..kat sini dia buat perangai x senonoh dia.

Nadya pergi mendapatkan Alisa yang telah beradar dari lobi hotel itu.

Nadya: Boss...mana boss dapat Khai tu?

Alisa: Kenapa you tanya macam tu? Dia apply kerja kat sini.

Nadya: Bukan apa.. saya rasa Khai ada muslihat tertentu lah. Saya rasa tak sedap hati.

Alisa: You pun dapat rasa yer. I awal2 lagi dah tahu Khai sedikit berubah.

Bersambung...

Apakah perubahan Khai yang telah Alisa hidu? Apakah agenda Khai seterusnya?? Teruskan membaca....


6 comments:

shazleennur said...

syoknya lynd dlm cta nie..
pndai drive,hha..
lju plak 2..

Khai said...

leen: haha..tu la..org yg dok sblh lak cuak jdnya..hehehe

shazleennur said...

hha,bgus2..
bg dea cuak skit..

Khai said...

hahahaha...yo la tuuu...

Anonymous said...

khai akan menggila!!!!

Khai said...

umar: haha...gila mcm mna tuu??