Thursday, December 9, 2010

Kisah Aku Cinta Kamu Ep Akhir





Alisa: Nad, adakah betul semua laporan you ini? Kita catat hampir 34 juta dalam masa 2 minggu.

Nadya: Ya, betul bos. Selepas cukai.

Alisa: Bagus. Khai, selepas Forza Delight... Airfort Cargo dan LCCT?

Khai: Forza sebagai katering, Airfort Cargo perkhidmatan kargo terpantas dunia dan LCCT sekarang jadi milik penuh Al-Fin Airlines dan beberapa rakan kongsi kita yang lain. Air Asia terlepas peluang mendapatkan tender untuk kekal di situ.

Alisa: Berapa semua tanggungan?

Khai: Baki keuntungan syarikat selapas cukai.

Alisa: 34 juta setahun??

Khai: Setiap 3 bulan.

Jeff: Gila kau Khai. Kena potong gaji kalau plan kau tak berjaya.

Khai: Aku da tengok semua. Kita mampu buat.

Alisa: Khai.. Khai..kau ni memang menyusahkan aku...Jeff, penerbangan bertambah 3 kali sehari dari setiap destinasi? 2 kali ke luar negara?

Jeff: Kita dah punya airport sendiri. Kapal terbang mencukupi. Perkhidmatan kargo berkelas dunia. Apa lagi yang tak cukup?

Alisa: Kau dan K dah rancang awal2 lagi tanpa pengetahuan aku?

Jeff: Macam tu lah.

Alisa: Apa nak jadi korang ni.... Lynd, kenapa pendapatan kita kamu anggar menyusut 30%?

Lynd: Untuk tarik perhatian media bos. Bila media hebah kadar revenue kita kurang, MAS dan Air Asia akan ambil langkah berjaga-jaga, so plan Balista kita akan berjaya. Give them in one shot.

Alisa terkedu mendengar penerangan setiap pekerjanya berdasarkan laporan yang dihantar. Mereka benar2 mahu bersaing dengan syarikat gergasi Malaysia. Kapal terbang jumbo jenis Airbus dan Boeing, perkhidmatan kabin berkelas dunia, lapangan terbang sendiri, perkhimatan kargo terbaik dunia dan katering 5 terbaik dunia kini berada di awan biru dengan pesawat Al-Fin Airlines. Pengguna mendapat segala-gala yang terbaik. Alisa meleretkan senyuman apabila membayangkan keselesaan penumpang mereka.

*******

Pejabat MAS

Berkerut dahi Datuk Amiruddin melihat laporan kewangan syarikat Al-Fin. Pendapatan menyusut sehingga 30%. Laporan sebegini adalah tulen dan tiada sebarang unsur penipuan. Amri juga gelisah memikirkan strategi untuk mengelakkan daripada kerugian jika pendapatan MAS menyusut. Amri mengambil langkah selamat dengan mengurangkan jumlah pesawat dan meminta rakannya mengatur semula jadual penerbangan agar dia boleh mengubah angka2 itu menjadi keuntungan bersih.

Dalam masa 5 bulan, hasil dan keuntungan bersih Al-Fin Airlines meningkat sebanyak 50% dan 30%. Al- Fin kini menjadi pilihan nombor satu pengguna dan penerbangan khas ke Tokyo Land dua kali sehari dari pelusuk negara hasil kejayaan kerjasama dengan Tuan Hitoshi menjadikan Al-Fin kini lebih baik berbanding MAS dan Air Asia.

Datuk Amiruddin begitu marah apabila para pelabur beralih angin kepada Al-Fin. Keuntungan dan hasil syarikat juga menurun dengan cepat. Amri bingung dengan situasi ini sekarang. Ternyata dirinya begitu khilaf apabila menyedari dia termasuk perangkap Khai dan Lynd.

Datuk Amiruddin mengadakan sidang media. Beliau menegaskan Al-Fin telah menipu semua rakyat Malaysia yang kononnya hasil mereka menyusut dengan mendadak. Beliau juga menambah, salah seorang pekerja Al-Fin cuba menculik pekerja MAS.

Alisa kelihatan tenang apabila menonton siaran televisyen tentang penipuan itu.

Lynd, you're up..

****

Keesokan harinya wakil media memenuhi ruang legar bangunan Al-Fin Airlines untuk mendapat jawapan daripada Alisa sendiri. Lynd menghadiri sidang media seorang diri. Para wakil media terkejut melihat Lynd seorang diri tanpa ditemani sesiapa. Gosip tentang penipuan itu semakin rancak diperkatakan dan orang ramai mula percaya apabila melihat hanya Lynd seorang di sidang media itu.

Lynd dengan tenang berkata.

Sememangnya Al-Fin mengalami kemerosotan sebanyak 30% kerana proses rundingan dengan Tokyo Land, Forza Delight, Airfort Cargo dan mengambil alihan LCCT. Al-Fin juga telah membeli 3 buah Airbus dan 2 buah Boeing untuk meningkatkan khidmat kepada penumpang kami.

Lynd juga mendedahkan bahawa Khai pernah menjemput Amri kembali ke Al-Fin tetapi dia enggan. Kemudia tiada lagi ugutan atau paksaan untuk dia kembali ke sini.

Para wakil media agak terkejut mendengar cerita ini. Keadaan sekarang benar-benar memerangkap Amri. Kesilapan percaturan telah membuatkan dia dibuang kerja. Datuk Amiruddin tidak lagi mahu menggunakan khidmatnya apabila MAS mengalami kerugian yang besar akibat kesilapan percaturan oleh Amri.

*******

Setelah hampir setahun Al-Fin Airlines berada dipersada dunia, Alisa kembali menemui jodoh. dia berkahwin dengan seorang jutawan Turki.

Jeff bakal melangsungkan perkahwinannya dengan buah hatinya, Nadya yang juga Financial Manager di Al-Fin Airlines.

Lynd termenung melihat keadaan kota dari cermin pejabatnya.

Masih teringatkan si dia...

Khai menyapa Lynd.

Lynd:Eh tak lah. Entah apa dia buat sekarang...

Khai: Dia? Amri?

Lynd: Saya cuma ada dia seorang jer...

Khai: Apa kata kalau saya mencadangkan seseorang. Hensem orangnya. Dia Operational Manager yang baru di sini.

Lynd: Tak apalah. Kirim salam saja kat dia. Saya tak berminat.

Khai berjalan keluar dan bercakap dengan seseorang, Lynd masih dapat mendengar perbualan mereka.

Am..dia reject...apa kata kau sendiri yang pergi..

Hati Lynd mula berdebar-debar. Entah dari mana orang itu
datang tiba-tiba mahu melamar menjadi kekasihnya.

Saya tahu saya sayang awak. Saya tahu awak sayang saya. Saya datang untuk bersama-sama awak. Saya janji saya tak akan tinggal awak. Saya kenal sayang saya.
Lantas dengan itu, Lynd menoleh dan Amri benar-benar berada di hadapannya. Amri kini menjadi sebahagian keluarga Al-Fin Airlines. Hubungan mereka kembali terjalin. Amri kini dibawah pemantauan penuh Jeff. Khai telah dinaikkan pangkat menjadi Penolong Presiden Al-Fin Airlines.

Kau bila lagi nak kahwin? Vice President tak boleh single lama2, nanti banyak skandal

usik Jeff kepada Khai.

Nantilah aku fikir pasal tu. Sekarang kita adalah yang terbaik. We are the greatest now.

.Tamat.


p/s: terima kasih kepada yang sudi membaca dan mengkritik dan memuji cerita berdiri pendek ini. Terima Kasih. Arigato.Sayonara~~

3 comments:

.pqa. said...

nape pendek lagi.
heee good job khai.
memang ada bakat menulis. ;D

Khai said...

pqa: percubaan pertama..xley wt pnjang2..huhu..btw..thankz :)

Nurfadhilah Ismail said...

like ur story...(: