Saturday, December 18, 2010

8 sebab kenapa aku drive laju.

Yaa-Haaa

Too Fast Too Furious

Lagi laju lagi teruja

Sememangnya. Hampir 80% lelaki di dunia ini suka akan kelajuan, bak kata Hujan. Jiwa kelajuan.
Perempuan pula sekitar 50% yg suka laju-laju nih. Jangan double meaningkan maksud laju2 tersebut.

Ramai orang kata aku bawak kereta laju. Berapa?

160 km/h?

180 km/h?

200km/h?

Tak lah. Tak pernah sampai tahap tu pun. 90-120 km/h di jalan biasa. Kalau di highway lain cerita lah. 11o km/h is minimum speed. hehehe

Kenapa aku drive laju?

1. Kalau jalan lenggang tak ada kereta. Adakah anda nak pandu sekitar 60 km/h?

2. Rushing. Ni kadang2 la.

3. Jimat masa. Kalau bajet perjalanan kita sekitar 15 minit. Kenapa tak kita singkatkan menjadi 10-13 minit? 2 minit terakhir tu masih sempat kita guna untuk cari parking dan sebagainya.

4. Test power. Bukan di jalan lurus. Di jalan yg banyak selekoh. Kadang2 kita perlu tahu kelemahan dan kelebihan kereta kita. Tak hanya berharap pada laporan spesifikasi sahaja.

5. Hilang rasa mengantuk. Memandu dengan laju dapat membuatkan kita lebih fokus pada pemanduan. Ini juga dapat membantu kita bertindak cepat dan spontan dengan lebih baik selari dengan pemanduan. Yang kadang jadi excident tu sbb selalu drive slow, tetiba drive laju. Stimuli awak tu lembab, kalau dah nak bawak laju mestilah kena peka dengan keadaan sekeliling.

6. Fikir segala kemungkinan. Dah nature aku kot. Setiap kali drive, even aku drive laju atau perlahan. Aku mesti fikir segala kemungkinan yg terjadi sama ada dari depan dan belakang. Kadang2 siap boleh imagine moto yang keluar dari simpang berlanggar dengan treller yang panjang tuu..ngeri betul!!

7. Kepuasan diri. Dah kata jiwa kelajuan mesti lah drive fast. Selaju-laju aku pun, aku tetap kalah dengan hukum fizik. Mengurangkan kelajuan ketika mengambil selekoh. Aku masih tunggu mana pencipta kereta yang boleh cipta suspensi yang memboleh kan kereta mengekalkan kelajuan seperti dijalan lurus ketika mengambil selekoh.

8. Marah. Masa marah inilah segala darah, limpa,jantung, hati beroperasi dengan laju. Seperti adrenalin mengalir laju dalam diri dan diterjemahkan dengan kekuatan menekan pedal minyak. Hasilnya jarum meter sentiasa berada di enjin limit. 4-6 rpm | 140 km/h


p/s: tayar berpusing atau berputar?

10 comments:

-QasEh- said...

tbe2 topik ni
d sbb kn msj 2 kah huhu

Khai said...

kak: entah..ye kot..ttbe jer rsa nk update..haha

Anonymous said...

aku drive laju sebab aku rasa macam ada orang kejar aku dari belakang
:P

-husna

Anonymous said...

nek moto senang..tanjung mali..nk myelit pn senang..
-fahim-

Khai said...

husna: kdg2 ak pun ada rsa cmtu..hahaha

Khai said...

fahim: ang rempit..haha

hans said...

entah
kali last aku buat dlu pun laju
bawa laju best tapi bahaya
hehehehe

P/S : Misteri Danella : "Danella Cakap Dengan Siapa?"

Khai said...

hans: xpenah lg aku dgr org ckp laju x bahaya..heehe

Apih El Nino said...

Kau percaya tak drive laju-laju ni membawa kepada masalah mati pucuk? Percaya tak? Kalau tak baguslah. Aku pun reka je tu. Sebab aku baru je langgar tiang masa gostan kereta semalam. Jatuh sikit bumper. Bangang punya tiang entah apa dia buat dekat dalam semak tu semalam. (Aku taknak salahkan diri sendiri. Hilang ego beb!)

Khai said...

Apih: haha...ganas mu nih..salah tiang tu..keta mu xda reverse sensor ke? sama la ngan keta aku..haha